MÁNDOK VÁROS ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISEL?-TESTÜLETÉNEK
11/2008./V. 26./ számú
R e n d e l e t e
A gyermekvédelem helyi rendszerér?l szóló többször módosított 5/1998./IV.22./ számú rendelete
MÁNDOK VÁROS ÖNKORMÁNYZATI KÉPVISEL?-TESTÜLETÉNEK a 7/2006./V. 17./ rendelettel, a 6 /2004./III. 31./ rendelettel, a 12/2005. /IX. 30./ rendelettel, a 17/2003. /XII. 1./ rendelettel módosított
A GYERMEKVÉDELEM HELYI RENDSZERÉR?L
szóló 5/1998. /IV. 22./ RENDELETE.
Mándok Város Önkormányzatának Képvisel?-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelmér?l és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben /továbbiakban: Gyvt/ foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, a gyermekvédelem helyi rendszerér?l az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. §. E rendelet célja, hogy az önkormányzat közigazgatási területén - a Gyvt-ben, a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükhöz felhasználható bizonyítékokról szóló 133/1997./VII. 29./ kormányrendeletben, a gyámhatóságokról, valamint a gyermekvédelmi és gyámügyi eljárásról szóló 149/1997./IX.10./ kormányrendeletben foglaltakkal összhangban - megállapítsa azokat az alapvet? szabályokat, amelyek szerint az önkormányzat segítséget nyújt a gyermekek törvényben foglalt jogainak és érdekeinek érvényesítéséhez, illetve gondoskodik a gyermekek veszélyezettségének megel?zésér?l és megszüntetésér?l, a hiányzó szül?i gondoskodás pótlásáról, valamint a gyermekvédelmi gondoskodásból kikerült fiatal feln?ttek társadalmi beilleszkedésér?l.
A rendelet hatálya
2. §. (1) A rendelet hatálya kiterjed a Mándok város illetékességi területén lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkez?, a település területén tartózkodó hajléktalan:
a./ magyar állampolgárságú,
b./ az állandó tartózkodásra jogosító személyi igazolvánnyal rendelkez? bevándorolt,
c./ a magyar hatóságok által menekültként elismert gyermekekre és fiatal feln?ttekre, valamint szüleikre.
(2) E rendelet szerint kell eljárni az (1) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a Mándok város területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelme érdekében, ha az intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
(3) A rendelet hatálya nem terjed ki az óvodai nevelés, az iskolai nevelés-oktatás, a kollégiumi nevelés keretében biztosított napközbeni ellátásra, ha az az oktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény 114. §-a alapján térítési díj fizetési kötelezettség mellett igénybe vehet? szolgáltatások körébe tartozik.
(4) E rendelet hatálya a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás tekintetében az (1-3) bekezdésekben foglaltakon túlmen?en kiterjed az Európai Szociális Kartát meger?sít? országok állampolgárainak a külföldiek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2001. évi XXXIX. törvény rendelkezései szerint jogszer?en az önkormányzat közigazgatási területén tartózkodó gyermekeire is.
A gyermekek védelmének rendszere
3. §. (1) A gyermekek védelme a gyermek családban történ? nevelkedésének el?segítésére, veszélyeztetettségének megel?zésére és megszüntetésére, valamint a szül?i vagy más hozzátartozói gondoskodásból kikerül? gyermek helyettesít? védelmének biztosítására irányuló tevékenység.
(2) A képvisel?-testület e rendeletben foglaltak szerint biztosítja a pénzbeli és természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat, továbbá szervezi és közvetíti a máshol igénybe vehet? ellátásokhoz való hozzájutást.
(3) A gyermekek védelmét a képvisel?-testület a következ? pénzbeli természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások keretében biztosítja:
a./ pénzbeli és természetbeni ellátások, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás,
b./ személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások: gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása.
Eljárási rendelkezések
4. §. (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítására irányuló kérelmet a szül? vagy más törvényes képvisel? a polgármesteri hivatalnál /továbbiakban hivatal/ terjesztheti el?.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény /természetes személy/ illetve a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet is kezdeményezheti.
5. §.[1]
A PÉNZBELI ÉS TERMÉSZETBENI ELLÁTÁSOK
A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
6. §. (1) A képvisel?-testület a gyermeket rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó család id?szakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztet? rendkívüli élethelyzetbe került. Létfenntartását veszélyeztet? rendkívüli élethelyzet különösen: valamely családtag tartós betegsége, vagy munkanélkülisége miatt bekövetkezett jelent?s, illetve az elemi kár miatt bekövetkezett rendkívüli kiadás.
(2) A rendkívüli támogatás egyszeri összege 3,000 Ft-nál kevesebb és 10,000 Ft-nál több nem lehet.
(3) A rendkívüli támogatás iránti kérelem benyújtására, az egy f?re jutó jövedelem számítására, a támogatás megállapítására vonatkozóan a rendszeres gyermekvédelmi kedvezménynél megállapított szabályokat kell alkalmazni.
(4) A támogatás összegér?l és formájáról határozatban kell rendelkezni. A határozatot indokolt esetben azonnal végrehajthatóvá lehet nyilvánítani.
A természetben nyújtott ellátások
7. §. (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
/2/ - /3/ [2]
(4) Akkor lehet a rendkívüli gyermekvédelmi támogatást természetbeni ellátás formájában megállapítani, ha:
a./ a kérelem a gyermek tanszerellátásának támogatására, illetve térítési díjtámogatásra irányul,
b./ a kérelem benyújtását megel?z?en nevelési-oktatási intézménynél térítési díj, illetve egyéb a taníttatással-neveléssel kapcsolatban felmerült költségek tekintetében hátraléka keletkezett,
c./ az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhet?, hogy a gondozó a pénzbeli támogatást nem a gyermekre fordítja.
A SZEMÉLYES GONDOSKODÁST NYÚJTÓ ELLÁTÁSOK
Általános szabályok
8. §. (1) A személyes gondoskodás igénybevétele önkéntes, az ellátást igényl? vagy törvényes képvisel?je /továbbiakban kérelmez?/ kérelmére történik.
(2) A személyes gondoskodást nyújtó ellátás megkezdése el?tt az ellátásra jogosult gyermeket és törvényes képvisel?jét tájékoztatni kell:- az ellátás tartamáról és feltételeir?l,- az intézmény által vezetett, reá vonatkozó nyilvántartásokról,- az intézmény házirendjér?l,- a fizetend? térítési, illetve gondozási díjról.
(3) Az ellátásra jogosult köteles:
- a (2) bekezdésben foglalt tájékoztatás tudomásul vételér?l nyilatkozni,
- az intézményi nyilvántartásokhoz adatokat szolgáltatni,
- a jogosultsági feltételekben, illetve nyilvántartott adataiban bekövetkezett változásokról nyilatkozni.
A gyermekjóléti alapellátások
9. §. (1) A gyermekjóléti alapellátások célja a gyermek családban történ? nevelésének el?segítése, a veszélyeztetettség kialakulásának, illetve a gyermek családjából való kiemelésének megel?zése, valamint a kialakult veszélyeztetettség megszüntetése. Az alapellátásnak hozzá kell járulnia a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejl?déséhez, életkörülményeinek javításához.
(2) Az önkormányzat e rendelet hatályba lépését?l kezd?d?en az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
a./ gyermekjóléti szolgálat,
b./ gyermekek napközbeni ellátása keretében: óvodai, iskolai napközis foglalkozás.
(3) A közigazgatási területen él? ellátásra jogosultak részére a gyermekjóléti alapellátásokat az önkormányzat az alábbiak szerint biztosítja:
- az önkormányzat által fenntartott: gyermekjóléti szolgálat valamint, óvoda, általános iskolai napközi.
A gyermekjóléti szolgálat
10. §. (1) A gyermekjóléti szolgálat szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat lát el, a véd?n?i szolgálattal együttm?ködve.
(2) A szolgálat feladatai különösen:
- a településen él? gyermekek szociális helyzetének folyamatos figyelemmel kisérése,
- a gyermekek jogairól, a részükre biztosított támogatásokról való tájékoztatás, az ezekhez való hozzájutás segítése,
- a védelembe vett gyermekek gondozási-nevelési tervének elkészítése,
- a nevelési-oktatási intézmények gyermekvédelmi feladatai ellátásának segítése,
- az önkormányzat gyermekvédelmi rendelete hatályosulásának folyamatos figyelemmel kisérése, új ellátások bevezetésének kezdeményezése,
- felkérésre környezettanulmány készítése, illetve az örökbe fogadni szándékozók körülményeinek vizsgálata.
(3) Az önkormányzat a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait intézményfenntartó társulásban a Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Társulással – mely a Szociális Központ keretében m?köd? önálló intézményegység - látja el. A gyermekjóléti szolgálat nevét és címét, a szolgáltatás idejét és gyakoriságát a 1. sz melléklet tartalmazza.
(4) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
(5) A gyermekjóléti szolgáltatás igénybevétele önkéntes, de az ellátás igénybevételét megalapozza Gyermekvédelemr?l szóló tv. 32. §. (1) bekezdése szerinti határozat, intézkedés, megállapodás is.
(6) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmez?nek a lakóhelye szerint illetékes települési önkormányzat hivatalához, vagy közvetlenül az ellátást nyújtó szolgálathoz kell benyújtani. A gyermekjóléti szolgáltatás nyújtása hivatalból, illetve más szervek, személyek bejelentése alapján is kezdeményezhet?.
A gyermek napközbeni ellátása
11. §. (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátása keretében a családban él? gyermekek életkorának megfelel? nappali felügyeletét, gondozását, nevelését (foglalkoztatását) és étkeztetését szervezi meg azok számára, akiknek napközbeni ellátásáról a szüleik, gondozóik munkavégzésük egészségi állapotuk, vagy egyéb ok miatt nem tudnak gondoskodni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátását els?sorban az olyan gyermekek számára kell biztosítani:
- akinek testi, szellemi fejl?dése érdekében állandó napközbeni ellátásra van szüksége,
- akit egyedülálló, vagy id?skorú személy nevel,
- akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási segélyben, gyermekgondozási díjban, vagy ápolási díjban részesül,
- akir?l a szül?je, gondozója szociális helyzetbe miatt nem tud gondoskodni.
(3) A gyermekek napközbeni ellátásának intézményi formái: óvodai, általános iskolai napközi.
A térítési díjak
12. §. (1) A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért, térítési díjat kell fizetni.
(2) A gyermekek napközbeni ellátást biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
(3) Az intézményi térítési díjat a képvisel?-testület évente rendeletben határozza meg. Az intézményi térítési díjról az ellátási területen él? lakosságot a jegyz? a helyben szokásos módon tájékoztatja.
(4) Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
Gyermekek átmeneti gondozása
13. §. (1) A gyermekek átmeneti gondozása keretében a gyermek testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejl?dését el?segít?, az életkorának, egészségi állapotának és egyéb szükségleteinek megfelel? étkeztetésér?l, ruházattal való ellátásáról, mentálhigiénés és egészségügyi ellátásáról, nevelésér?l, lakhatásáról kell gondoskodni a gyermekvédelemr?l szóló törvény 45–48. §-ban foglaltaknak megfelel?en.
(2) A gyermekek átmeneti gondozása ellátását az önkormányzat gyermekek átmeneti otthonában biztosítja.
Záró rendelkezések
14. §. (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lév? ügyekben is alkalmazni kell.Kihirdetésér?l a jegyz? gondoskodik.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997. évi XXXI. törvény, továbbá a 133/1997./VII.29./ és a 149/1997./IX.10./ kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
Mándok, 2008. május 26.
Pekó László polgármester Galambos Péterné jegyz?
[1] Hatályon kívül helyezte a 7/2006. (V. 17.) Ökt rendelet
[2] Hatályon kívül helyezte a 7/2006. (V. 17.) Ökt rendelet
< Előző | Következő > |
---|